Teletal
En tolk på Teletal kan hjälpa dig som har problem när du talar i telefon.
Tolken kan hjälpa dig att göra det som du säger tydligare eller upprepa det du säger.
Tolken kan också hjälpa dig att komma ihåg vad den du pratar med har sagt eller skriva ner vad ni säger.
Så här gör du när du ringer med Teletal:
1. Ring med din vanliga telefon till Teletal på telefonnummer 020-22 11 44.
2. En tolk på Teletal svarar.
3. Du och tolken planerar sedan tillsammans samtalet som du vill göra.
4. Tolken ringer till den person som du vill prata med och kopplar in honom eller henne så att ni alla kan prata med varandra.
5. Tolken förklarar för den du ska tala med varför hon ska vara med i samtalet.
6. Ni pratar med varandra och tolken är med som hjälp. Tolken skriver ner vad ni säger om det behövs. Du kan få det som tolken har skrivit i punktskrift också.
7. När ni har pratat färdigt kopplar tolken bort den du har pratat med.
8. Du och tolken avslutar samtalet.
9. Du kan till exempel fråga tolken om det är något som du inte har förstått.
10. Lägg på luren.
Senast uppdaterad (2010-04-30 12:40)



