Manus Teletalfilmen
Tycker du att det kan vara svårt att ringa? Teletal är en gratis tjänst från myndigheten Post- och telestyrelsen som kan hjälpa dig. Det betyder att alla som behöver någon typ av stöd när de ringer kan få hjälp av en person från Teletal. Det är en samhällstjänst för alla. Du behöver inte boka tid eller vänta länge i kö för att få hjälp.
Teletal kan användas av alla som tycker det är svårt att ringa. Du kanske har svårt att prata eller höra? Du kanske tycker det är svårt med tonval i växlar, har svårt att minnas vad som sägs, eller problem med koncentrationen? Då kan Teletal vara med som stöd, ta anteckningar under samtalet eller hjälpa till på annat sätt. Anteckningarna skickar vi hem till dig med post eller e-post. Kortare anteckningar kan skickas som sms.
Om du känner dig osäker på om tjänsten är något för dig; prova ring med oss. Det behöver inte vara ett viktigt samtal, det går lika bra att ringa en kompis och säga hej. Tjänsten funkar såklart även för de som vill ringa till någon som använder sig av Teletal. Exempelvis anställda på kommuner och myndigheter kan bli ombedda att ringa via Teletal.
Hur funkar det då? Jo, såhär.
- Du ringer till oss på telefonnumret 020-22 11 44
- En av våra utbildade tolkar svarar, vi frågar hur vi kan hjälpa dig, vilket stöd du vill ha och var du vill ringa. Ni bestämmer tillsammans vad tolken ska hjälpa till med - till exempel att komma rätt i växel med tonval, eller att ta anteckningar. Eller kanske vill du bara att tolken finns med som stöd i bakgrunden om det behövs? Det är du som bestämmer!
- Tolken ringer upp den du vill ringa och ser till så att du hamnar rätt, och kopplar sen ihop er så att ni alla tre är med i samtalet. Tolken berättar alltid för den ni ringer att Teletal finns med som stöd för dig.
- Tolken finns sen med och hjälper till under hela samtalet. Om det behövs hjälper tolken till att förtydliga det som sägs.
- När den ni ringt lagt på frågar tolken om du är nöjd, och om du fick reda på det du ville. Sen får du, om du vill, anteckningarna skickade till dig antingen via post, e-post eller sms.
Om du vill kan Teletal även hjälpa dig att hålla reda på siffror och telefonnummer. Då sparar vi dem i ditt kundregister. Självklart har alla tolkar sekretess och får alltså inte berätta för någon annan vad ditt telefonsamtal handlade om.
Du kan använda Teletal för att ringa vilken typ av samtal som helst - det kan vara allt ifrån polisen eller kommunen till gamla mormor. Tjänsten är öppen från klockan åtta på morgonen till klockan åtta på kvällen alla vardagar, och från klockan tolv till klockan fyra på helger. Det är helt gratis att ringa, och du behöver inte boka tid i förväg eller ha något tillstånd.
Ring oss på 020- 22 11 44, eller läs lite mer på vår hemsida!