Så här fungerar det

Du ringer telefonnummer 020 22 11 44.

  1. En samtalstolk hos Teletal svarar.
  2. Ni förbereder tillsammans samtalet du vill ringa.
  3. Samtalstolken ringer upp den du vill ringa till.
  4. Samtalstolken är med som stöd under samtalet.
  5. När samtalet är slut kopplas personen bort som du har ringt.
  6. Du och samtalstolken pratar själva om vad du tyckte om samtalet.

 

Anteckningar

Du kan få anteckningar efter samtalet. I anteckningarna står det viktigaste som ni har sagt till varandra. Teletal skickar anteckningarna till dig med post, med mejl eller som en ljudfil. Du kan också få korta anteckningarna som sms. Tala om för samtalstolken innan ni ringer upp  personen du vill tala med att du vill ha anteckningar från telefonsamtalet.

 

Förbered med ett mejl

Du kan förbereda ditt samtal genom att skicka ett mejl till samtalstolk@teletal.se. I mejlet till Samtalstolk kan du skriva vart du ska ringa, vem du ska ringa och vad du vill prata om. Skicka mejlet minst en halvtimme innan du ringer till Teletal.

Ytterligare info

ÖPPETTIDER

Vardagar 07.30–20.00

Helger 12.00–16.00

Telefon: 020-22 11 44

RINGER DU FRÅN UTLANDET?

Telefon: 0046-8-21 11 19

Teletal fungerar i hela Sverige.

Samtal till utlandet är tillåtet i högst 3 minuter.

RING SOS ALARM VIA TELETAL

Under Teletals öppettider kan vi hjälpa till med samtal till SOS Alarm. Dessa samtal prioriteras. Telefon: 0200-22 11 12

KONTAKTA TELETALS KUNDTJÄNST

Vardagar 09.00–15.00

Telefon: 0240-69 54 55

E-post: kundtjanst@teletal.se

Vid frågor, synpunkter eller utskick av informationsmaterial