Bakgrund

I slutet av 1990-talet var det en kille som hade svårt att tala och ofta fick höra i telefon att han var full.
Ibland sa personen han ringde till att han skulle ringa igen när han var nykter.

Killen ställde en fråga till Socialstyrelsen.
Han undrade:
Hur ska personer med talsvårigheter bli bemötta på ett bra sätt när de ringer telefonsamtal?
Socialstyrelsen tyckte att det var en viktig fråga och gav ett uppdrag till Post- och telestyrelsen att försöka göra en telefontjänst för personer som har svårt att tala.

Sedan år 2004 finns Teletal och är nu en tjänst för alla som behöver stöd vid telefonsamtal.

Det är Riksfärdtjänsten Sverige AB som driver Teletal på uppdrag av Post- och telestyrelsen.

Ytterligare info

ÖPPETTIDER

Vardagar 07.30–20.00

Helger 12.00–16.00

Telefon: 020-22 11 44

RINGER DU FRÅN UTLANDET?

Telefon: 0046-8-21 11 19

Teletal fungerar i hela Sverige.

Samtal till utlandet är tillåtet i högst 3 minuter.

RING SOS ALARM VIA TELETAL

Under Teletals öppettider kan vi hjälpa till med samtal till SOS Alarm. Dessa samtal prioriteras. Telefon: 0200-22 11 12

KONTAKTA TELETALS KUNDTJÄNST

Vardagar 09.00–15.00

Telefon: 0240-69 54 55

E-post: kundtjanst@teletal.se

Vid frågor, synpunkter eller utskick av informationsmaterial