Manus​ ​Teletalfilmen

Tycker​ ​du​ ​att​ ​det​ ​kan​ ​vara​ ​svårt​ ​att​ ​ringa?​ ​Teletal​ ​är​ ​en​ ​gratis​ ​tjänst​ ​från​ ​myndigheten​ ​Post-​ ​och  telestyrelsen​ ​som​ ​kan​ ​hjälpa​ ​dig.​ ​Det​ ​betyder​ ​att​ ​alla​ ​som​ ​behöver​ ​någon​ ​typ​ ​av​ ​stöd​ ​när​ ​de​ ​ringer​ ​kan  få​ ​hjälp​ ​av​ ​en​ ​person​ ​från​ ​Teletal.​ ​Det​ ​är​ ​en​ ​samhällstjänst​ ​för​ ​alla.​ ​Du​ ​behöver​ ​inte​ ​boka​ ​tid​ ​eller​ ​vänta  länge​ ​i​ ​kö​ ​för​ ​att​ ​få​ ​hjälp.

Teletal​ ​kan​ ​användas​ ​av​ ​alla​ ​som​ ​tycker​ ​det​ ​är​ ​svårt​ ​att​ ​ringa.​ ​Du​ ​kanske​ ​har​ ​svårt​ ​att​ ​prata​ ​eller​ ​höra?  Du​ ​kanske​ ​tycker​ ​det​ ​är​ ​svårt​ ​med​ ​tonval​ ​i​ ​växlar,​ ​har​ ​svårt​ ​att​ ​minnas​ ​vad​ ​som​ ​sägs,​ ​eller​ ​problem  med​ ​koncentrationen?​ ​Då​ ​kan​ ​Teletal​ ​vara​ ​med​ ​som​ ​stöd,​ ​ta​ ​anteckningar​ ​under​ ​samtalet​ ​eller​ ​hjälpa  till​ ​på​ ​annat​ ​sätt.​ ​Anteckningarna​ ​skickar​ ​vi​ ​hem​ ​till​ ​dig​ ​med​ ​post​ ​eller​ ​e-post.​ ​Kortare​ ​anteckningar  kan​ ​skickas​ ​som​ ​sms.

Om​ ​du​ ​känner​ ​dig​ ​osäker​ ​på​ ​om​ ​tjänsten​ ​är​ ​något​ ​för​ ​dig;​ ​prova​ ​ring​ ​med​ ​oss.​ ​Det​ ​behöver​ ​inte​ ​vara  ett​ ​viktigt​ ​samtal,​ ​det​ ​går​ ​lika​ ​bra​ ​att​ ​ringa​ ​en​ ​kompis​ ​och​ ​säga​ ​hej.​ ​Tjänsten​ ​funkar​ ​såklart​ ​även​ ​för​ ​de  som​ ​vill​ ​ringa​ ​till​ ​någon​ ​som​ ​använder​ ​sig​ ​av​ ​Teletal.​ ​Exempelvis​ ​anställda​ ​på​ ​kommuner​ ​och  myndigheter​ ​kan​ ​bli​ ​ombedda​ ​att​ ​ringa​ ​via​ ​Teletal.

Hur​ ​funkar​ ​det​ ​då?  Jo,​ ​såhär.

  1. Du​ ​ringer​ ​till​ ​oss​ ​på​ ​telefonnumret​ ​020-22​ ​11​ ​44
  2. ​En​ ​av​ ​våra​ ​utbildade​ ​tolkar​ ​svarar,​ ​vi​ ​frågar​ ​hur​ ​vi​ ​kan​ ​hjälpa​ ​dig,​ ​vilket​ ​stöd​ ​du​ ​vill​ ​ha​ ​och​ ​var​ ​du​ ​vill  ringa​.​​ ​Ni​ ​bestämmer​ ​tillsammans​ ​vad​ ​tolken​ ​ska​ ​hjälpa​ ​till​ ​med​ ​-​ ​till​ ​exempel​ ​att​ ​komma​ ​rätt​ ​i​ ​växel  med​ ​tonval,​ ​eller​ ​att​ ​ta​ ​anteckningar.​ ​Eller​ ​kanske​ ​vill​ ​du​ ​bara​ ​att​ ​tolken​ ​finns​ ​med​ ​som​ ​stöd​ ​i  bakgrunden​ ​om​ ​det​ ​behövs?​ ​Det​ ​är​ ​du​ ​som​ ​bestämmer!
  3. ​​Tolken​ ​ringer​ ​upp​ ​den​ ​du​ ​vill​ ​ringa​ ​och​ ​ser​ ​till​ ​så​ ​att​ ​du​ ​hamnar​ ​rätt,​ ​och​ ​kopplar​ ​sen​ ​ihop​ ​er​ ​så​ ​att​ ​ni  alla​ ​tre​ ​är​ ​med​ ​i​ ​samtalet.​ ​Tolken​ ​berättar​ ​alltid​ ​för​ ​den​ ​ni​ ​ringer​ ​att​ ​Teletal​ ​finns​ ​med​ ​som​ ​stöd​ ​för​ ​dig.
  4. ​Tolken​ ​finns​ ​sen​ ​med​ ​och​ ​hjälper​ ​till​ ​under​ ​hela​ ​samtalet.​ ​Om​ ​det​ ​behövs​ ​hjälper​ ​tolken​ ​till​ ​att  förtydliga​ ​det​ ​som​ ​sägs.
  5. När​ ​den​ ​ni​ ​ringt​ ​lagt​ ​på​ ​frågar​ ​tolken​ ​om​ ​du​ ​är​ ​nöjd,​ ​och​ ​om​ ​du​ ​fick​ ​reda​ ​på​ ​det​ ​du​ ​ville.​ ​Sen​ ​får​ ​du,  om​ ​du​ ​vill,​ ​anteckningarna​ ​skickade​ ​till​ ​dig​ ​antingen​ ​via​ ​post,​ ​e-post​ ​eller​ ​sms.

Om​ ​du​ ​vill​ ​kan​ ​Teletal​ ​även​ ​hjälpa​ ​dig​ ​att​ ​hålla​ ​reda​ ​på​ ​siffror​ ​och​ ​telefonnummer.​ ​Då​ ​sparar​ ​vi​ ​dem​ ​i  ditt​ ​kundregister.​ ​Självklart​ ​har​ ​alla​ ​tolkar​ ​sekretess​ ​och​ ​får​ ​alltså​ ​inte​ ​berätta​ ​för​ ​någon​ ​annan​ ​vad​ ​ditt  telefonsamtal​ ​handlade​ ​om.

Du​ ​kan​ ​använda​ ​Teletal​ ​för​ ​att​ ​ringa​ ​vilken​ ​typ​ ​av​ ​samtal​ ​som​ ​helst​ ​-​ ​det​ ​kan​ ​vara​ ​allt​ ​ifrån​ ​polisen​ ​eller  kommunen​ ​till​ ​gamla​ ​mormor.​ ​Tjänsten​ ​är​ ​öppen​ ​från​ ​klockan​ ​åtta​ ​på​ ​morgonen​ ​till​ ​klockan​ ​åtta​ ​på  kvällen​ ​alla​ ​vardagar,​ ​och​ ​från​ ​klockan​ ​tolv​ ​till​ ​klockan​ ​fyra​ ​på​ ​helger.​ ​Det​ ​är​ ​helt​ ​gratis​ ​att​ ​ringa,​ ​och  du​ ​behöver​ ​inte​ ​boka​ ​tid​ ​i​ ​förväg​ ​eller​ ​ha​ ​något​ ​tillstånd.

Ring​ ​oss​ ​på​ ​020-​ ​22​ ​11​ ​44,​ ​eller​ ​läs​ ​lite​ ​mer​ ​på​ ​vår​ ​hemsida!